Jaki masz plan na marketing?

Zdjęcie: Unsplash

„Otwórzmy kawiarnię! Przecież kochamy pić kawę.”

„To sią na pewno sprzeda! Wiem, bo ja to zawsze kupuję.”

„Uwielbiam modę – otworzę sklep!”

 

Ile tu jest energii, pozytywnych emocji i ochoty na działanie. Ile dni i nocy wypełnionych marzeniami o naszym biznesie. To, że tak potrafimy, to jest fantastyczne! Bo bez tej dobrej energii nic by się na świecie nie zadziało. A tak! Dzieje się! I o ile jest to jednorazowa akcja – np. zorganizowanie zbiórki lub upieczenie makowca – super! Gorzej gdy pomysł, który mamy jest trochę bardziej skomplikowany niż upieczenie ciasta i jego zjedzenie. A trochę bardziej skomplikowane jest właśnie prowadzenie firmy, choćby jednoosobowej.

Firma to nie tylko pomysł, szybka akcja i voila. Firma to przede wszystkim ludzie którzy ją tworzą, produkt który oferują i jej strategia, która jest kompasem pomagającym dotrzeć do celu, jednocześnie nie gubiąc się, gdy pociągnie nas pokusa zrobienia czegoś dodatkowego.

Tak w ogóle strategia to genialna sprawa! Uwielbiam! I mam ogromną radość w wspieraniu firm w jej tworzeniu, zwłaszcza w tej części dotyczącej marketingu. Bo równolegle ze strategią firmy tworzy się również strategię marketingu. 

Strategia marketingu

Słowo strategia zwykle kojarzymy z opasłym tomiskiem, które ktoś kiedyś stworzył, tak aby finalnie trafiło do szuflady i nigdy więcej nie ujrzało światła dziennego. Według Richarda P.Rumelta, autora książki o strategii “ Dobra strategia / Zła strategia” bardzo często strategia tworzy iluzję myślenia na wysokim poziomie, zawierając wyrażenia i górnolotne stwierdzenia” niezrozumiałe dla większości. 

A przecież strategia ma być użyteczna, zrozumiała dla całej firmy i używana w codziennej pracy. No bo jak możemy tworzyć spójne komunikaty do naszej grupy docelowej skoro tak naprawdę jej nie znamy? Jak możemy podejmować decyzję o kampanii reklamowej skoro nie wiemy co tak naprawdę wyróżnia nas od konkurencji (cena? odradzam ten kierunek, nawet jeśli sprzedajesz generyczne produkty na Amazon czy Allegro). Jak mają rozmawiać z potencjalnymi klientami nasi sprzedawcy skoro nie wiedzą jakie wartości posiada nasza marka?

Strategia marketingu jest elementem całościowej strategii firmy i każda osoba w firmie powinna ją znać. Mimo, iż jest ponad codziennymi działaniami to ma na nie ogromny wpływ. 

Elementy strategii marketingowej

W internecie znajdziesz wiele, często wykluczających się informacji, o tym z jakich elementów zbudowana jest strategia marketingu. Z mojego doświadczenia, najczęściej opisuje ona:

  1. cel działania firmy/ markI
  2. produkt lub usługę którą sprzedajesz
  3. grupę docelową
  4. analizę konkurencji
  5. unikalną propozycję sprzedaży (tzw. Unique Selling Proposition)

 

Zastanawiasz się od czego zacząć pracę nad strategią Twojej firmy?

Odezwij się do mnie. 

Planowanie

Jeśli masz już opracowaną strategię marketingową to kolejnym krokiem jest zaplanowanie działań marketingowych.  Plan marketingowy opisuje jak zamierzasz wdrożyć strategię marketingu w określonym czasie.  Nie posiadając go narażamy się na chaos, nieprzewidywalność i brak efektów. 

Jak przygotować dobry plan marketingowy?

Dobry plan marketingowy odpowiada na pytanie “jak mogę zrealizować moją strategię marketingu”. To plan, który uwzględnia klienta oraz mierzy wyniki. 

Najczęściej w planie marketingowym znajdziemy takie elementy jak::

  • Rodzaje działań i ich umiejscowienie
  • Harmonogram działań
  • Budżet
  • Wskaźniki sukcesu tzw. KPI’s

 

Potrzebujesz przygotować strategię lub plan marketingowy?

Umów się na darmowe spotkanie ze mną, online lub offline.