Co wspólnego z kolorami ma marketing?

Zdjęcie: Chris Hardy /Unsplash

Wyobraź sobie, że wchodzisz do sklepu, ale od progu rzuca Ci się w oczy to, że coś tu jest nie tak…bo wszystkie produkty na półkach, video na ekranach, wystrój sklepu – są szare i tylko szare!

Jak się tam czujesz? Czy masz ochotę coś tu kupić czy jednak wyjść?

Rozkodowanie kolorów

Kolory ułatwiają nam zauważenie czegoś, zakodowanie, i zbudowanie skojarzeń. Wywołują przy okazji emocje a te reakcje w naszym ciele. Kolory niosą też ze sobą określone znaczenia kulturowe. W zachodnich kulturach biel kojarzona jest z czystością, podczas gdy w niektórych wschodnich kulturach kojarzona jest z żałobą.

Kolory poprawiają zapamiętywanie. Wyraźny kolor może sprawić, że marka lub produkt będzie bardziej zapamiętywany w porównaniu do konkurencji.

Czerwony –  krzyczy „Spójrz na mnie!”. To kolor pełen pasji, ekscytacji i szczypty przygody 

Niebieski – buduje zaufanie, pokazuje odpowiedzialność, profesjonalizm

Zielony – mówi do nas “zrelaksuj się”, zapewnię Ci wzrost, dostatek

Żółty – emanuje optymizmem, ciepłem, radością

Biały – czystość, młodość, zdrowie

Czarny – elegancja, prestiż, siła

Kolory w biznesie

Firmy wykorzystują znaczenie kolorów, aby wpływać na postrzeganie ich marek, a tym samym na wybory konsumentów. Gdzie konkretnie w marketingu mają zastosowanie kolory?

1. Logo:  Firmy wybierają kolory logo, które są zgodne z emocjami, postrzeganiem i wartościami, które chcą przekazać. Na przykład firmy technologiczne, takie jak m.in.Facebook czy LinkedIn, używają niebieskiego koloru w swoich logotypach, który oznacza zaufanie, niezawodność i profesjonalizm.

2. Strony internetowe i aplikacje: Kolory użyte na stronie internetowej lub w aplikacji wpływają na wrażenia użytkownika, np. przyciski są często w mocno kontrastujących kolorach (czerwony, pomarańczowy), aby przyciągnąć uwagę i zachęcić do kliknięcia.

3. Reklama: Firmy przygotowując reklamy chcą wywołać pożądane emocje u odbiorców. Na przykład kolor zielony może być używany w reklamach produktów kojarzących się z ekologią, zrównoważonym rozwojem, przyjaznych dla środowiska.

4. Wystrój sklepów: Firmy często wykorzystują kolory, aby wpływać na zachowania zakupowe. Ciepłe kolory, takie jak czerwienie i pomarańcze, mogą zachęcać do zakupów pod wpływem impulsu, podczas gdy chłodne kolory, takie jak błękity i zielenie, mogą działać uspokajająco.

5. Opakowanie: Kolor opakowania produktu może znacząco wpłynąć na percepcję konsumenta i prawdopodobieństwo zakupu. Na przykład mix żywych kolorów jak M&M’s kojarzy się z radością, zabawą.

 

W badaniu przeprowadzonym przez Pantone Color Institute okazało się, że reklamy w kolorze są czytane o 42% częściej niż te same reklamy w czerni i bieli. To samo badanie pokazało, że aż 85% konsumentów uważa, że kolor jest głównym powodem, dla którego kupują dany produkt. Nasze wybory, preferencje, a nawet nastroje są subtelnie zaaranżowane przez kompozycje kolorów.

 

Badania wykazały, że ludzie dokonują podświadomej oceny środowiska lub produktu w ciągu 90 sekund,
i aż do 90% tej oceny może opierać się tylko na kolorze.

Eksperyment

Wyobraź sobie, że zmieniasz kolory w znanych Ci logotypach . Netflix’owi dajesz kolor zielony, sugerujący spokojny, przyjazny dla środowiska wieczór filmowy. A Coca-Cola ma od teraz kolor niebieski, sugerująca zaufanie do… cukru? 

Tak na marginesie – czy kiedykolwiek widział_ś luksusową markę używającą neonowych kolorów w swoim logo? Jakby wyglądał Louis Vuitton w świecącej zieleni albo Mercedes w żarówkowym różu?

Świadome wybory 

Świat bez kolorów byłby nudny, to fakt, ale czasami dobrze jest zrobić sobie dzień testujący nasze przywiązanie do nich.

Wybierz się do sklepu i postaraj się zrobić uważne zakupy – ile razy złapał_ś się na tym, że sięgasz po kolorowe opakowanie, nie czytając składu, a przechodzisz obojętnie obok neutralnych butelek / torebek / słoiczków?

Albo zmień kolory wyświetlacza na swoim telefonie na monochromatyczne i przyjrzyj się czy tak samo często sięgasz po szarość i czy łatwo znajdujesz ulubione aplikacje…

 

  • Jakie masz skojarzenia z podstawowymi kolorami takimi jak niebieski, czerwony, zielony, żółty, czarny, biały?
  • Jakie emocje wzbudzają w Tobie szarość a jakie soczysta zieleń i pomarańcz? 
  • Czy kiedykolwiek został_ś oszukany przez kolor? 
  • Czy zdecydował_byś sie na szary świat?

 

Kolory to coś więcej niż tylko wrażenia wizualne – to historie, emocje i nieuświadomiony wpływ na nasze wybory.